Ilyen volt az élet a vitorlásokon a felfedezések korában

Egy vitorláson matróznak lenni nem volt egy leányálom. Szűk hely, életveszélyes munka, csattogó korbács, szűkös élelem és vízkészlet. Férfiak ezrei mégis hajóra szálltak, hogy ismeretlen földrészeket fedezzenek fel.

bounty.jpg

A hajó és a kapitánya

 

A 16-17. századi vitorlások mai szemmel nézve nem voltak nagyok, sőt, korunk óceánjáróihoz képest kicsiny kis lélekvesztőknek tűnnek. Például Kolumbusz hajói közül a legnagyobb, a Santa Maria hosszát általában 26 méterre teszik, szélességét pedig 8 méterre becsülik. A vitorláinak a felülete 330 nm² lehetett, és óránként 10km/órás sebességgel haladhatott. A korabeli műszerek sem mérhetők a mai gps-ekhez, és sebességmérő sem állt a hajósok rendelkezésére.

santa_maria.jpg

 

A hajókra nem építettek kényelmi berendezéseket. Még konyhát sem - a szakácsok a fedélzeten főztek egy homok-alapzatra helyezett tűzszekrényben. Ezt a széltől több oldalra is leereszkedő tető védte, ami így kunyhóra emlékeztetett. Ez a kunyhó irgalmatlanul füstölt, és ez volt a jobbik eset, mert jelezte az éhes matrózoknak, hogy aznap meleg étel kerül a gyomrukba. Ha viharos volt az idő, tilos volt tüzet rakni, maradt a száraz kétszersült.

A hajó kapitánya élet és halál ura volt. Ő az igazi szakember a fedélzeten, ő tudja a legtöbbet a tengerről és a hajózásról. Akkoriban még nem voltak tengerészeti akadémiák, ahol a kapitányokat képezték volna, ők a gyakorlatban szereztek nagyon alapos ismereteket. A legtöbb kapitány végigjárta a ranglétrát a hajósinasságtól kezdve. Mire valakiből kapitány lett, évtizedeket töltött el a tengeren.

A hajó nagyságától függően 10-40 matróz szolgált a fedélzeten. Mivel a hajó éjjel-nappal haladt, ez 24 órás felügyeletet és munkát igényelt. Alvás nélkül senki sem bírta volna a szolgálatot, így legkevesebb két váltás személyzet dolgozott a vitroláson. Vagyis ideális esetben kétszer annyi ember élt ott, mint amennyire egyszerre szükség volt. De baj esetén még nekik is bőven akadt dolguk.

 

A legénység munkája

 

A hajós munkája nehéz, könyörtelen és kemény volt. Még szép, szélcsendes időben sem egyszerű az imbolygó hajón felmászni a köteleken, hogy aztán 20-30-50 méter magasban egy-egy kötélen állva dolgozzanak. Ez azt jelentette, hogy a matróz mezítláb felmászott a kötéllétrán, majd egy szál vízszintesre feszített kötélen állva a fölöslegessé vált vitorlát rákötözte a vitorlarúdra, hogy ne lobogtassa a szél. Mennyire nehéz lehetett ugyanezt viharos szélben megcsinálni, miközben lobogott a vitorla, a hajó minden hullámnál előre-hátra, jobbra-balra kilengett! És minden szélirány-változás esetén valakinek fel kellett másznia a vitorlarúdon, és új irányba állítani a vitorlákat. A 18. századra a legtöbb hajó vitorlázata olyan bonyolulttá vált, hogy azt csak jelentős számú emberrel lehetett mozgatni. A matrózok a kötélzeten egy kézzel kapaszkodtak, ha tehették, odakötötték magukat az árbochoz. Gyakran megtörtént, hogy valaki éjszaka, viharban, szakadó esőben, ködben a tengerbe zuhant. A hajósok általában akkor sem találtak rá, ha a kapitány időt szánt a keresésükre. A legtöbb esetben azonban ilyesmire nem vesztegették az időt. Az sem számított ritkaságnak, hogy szerencsétlen matróz nem a tengerbe, hanem a fedélzetre esett, és nyomorékká vált. Őt a legközelebbi kikötőben kitették, és sorsára hagyták.

A matrózok gyakran éhesen, fázva dolgoztak. Viharos időben a hullámok átcsaptak a fedélzeten, a tengervíz becsorgott a legénységi szállásra, a nedves ruhákat nem tudták megszárítani.

nelson_hajoja.jpg

 

Legénységi szállás

 

Az első vitorlásokon a legénység a fedélzeten aludt, kitéve az időjárás viszontagságainak. Később az egyre nagyobb hajókon lehetőség nyílt arra, hogy fedélzetek alatt legénységi szállást építsenek. A matrózok általában a hajóorrban, a tisztek pedig a taton éltek, és a tiszti szállás egy fokkal kényelmesebb volt mint a legénység lakhelye. A matrózok szállása egy kisebb terem volt alacsony mennyezettel, ahol a falba vert kampókról függőágyak lógtak - fele annyi, mint a matrózok létszáma, hiszen a legénység felének úgyis mindig talpon kellett lennie. Tehát ketten-ketten osztoztak egy ágyon.

A matrózok négy órás váltásban dolgoztak. Az idő múlását homokórával mérték, és négyóránként megkongattak egy harangot. A hajósok szervezete ehhez a ritmushoz alkalmazkodott, egy igazi hajós a szárazföldön sem tudott soha négy óránál többet aludni.

17th-century-merchantman.jpg

Az élelmezés

 

A legénység általában éhbérért dolgozott, és jócskán spóroltak az ellátásukon. Az utakra alaposan besózott húst vittek magukkal, aminek elfogyasztása után viszont a legénység igen szomjas lett. Rakodtak be még kétszersültet, száraz borsót, babot, szalonnát. Jó alaposan fel kellett pakolni, mert egy-egy hajóút , főleg ha Kelet-Ázsiába indultak, minimum 3-4 hónapig, de gyakran inkább 6-8 hónapig tartott. Közvetlenül indulás után még jó volt az ellátás, mert a legtöbb hajóra friss gyümölcsöt, zöldségeket is berakodtak, ezeket azonban az első héten el kellett fogyasztani, mert utána megromlottak. Általában élő állatokat is vittek magukkal: a hosszabb útra induló hajók fedélzete valóságos állatkertnek látszott. Ketrecekben tyúkok, libák, kecskék, juhok, amelyeket az út során ápránként levágtak. Csak amikor már minden elfogyott, akkor nyúlt a szakács a száraz kétszersült utált készletéhez.

Ha a tengerészek nem kaptak friss zöldséget, akkor megtámadta őket a skorbut, amibe sokan belehaltak. Az angol haditengerészet egy idő után bevezette, hogy hordószámra vittek magukkal savanyított káposztát, amiből az utazás során mindenki kedvére ehetett.

A vízkészletek feltöltése is életbevágóan fontos volt. Csakhogy bármennyit is vittek magukkal, a hordókban tárolt víz egy idő után poshadni kezdett. Hamar rájöttek azonban, hogy a friss állapotot meghosszabbíthatják, ha faszenet tesznek a vízbe. Minden hajón tartottak bort, rumot is, de ezt óvatosan adagolták, és csak ünnepi alkalmak során juthatott hozzá a legénység.

 

A büntetés

A matrózok életét igencsak megkeserítette a folytonos szigorú fegyelmezés. A legkisebb vétségért, engedetlenségért is embertelenül büntettek: elverték, megkorbácsolták vagy kikötötték a matrózokat. Nagyon jól tudjuk, hogy a Bountyn a lázadás azért tört ki, mert a korbácsolás a napi program részévé vált. Ilyenkor felsorakoztatták a legénységet, hogy végignézze, és okuljon belőle. A legkisebb késés, hanyagság, kötél elszakítása is - még ha véletlenül is történt - mind-mind büntetést vont maga után. Csattogott a kilencfarkú macska néven ismert sokágú korbács. Ennek egyetlen ütésétől is vérbe borult a matróz teste. Hat ütéssel az egész hátáról leszedték a bőrt. Ha 12 ütésre ítéltek valakit, az olyan maradandó, mély hegeket okozott, amelyek örök életére a hátán maradtak. A Bountyn mindennapos volt, hogy valakit 36 csapásra ítéltek.

 hajokotel.jpg

Kikből lettek matrózok?

Ha ilyen kemény volt az élet a vitorlásokon, mégis kik vállalkoztak erre a munkára? A kereskedelmi hajókra még csak akadt jelentkező: munka nélkül marad halászok, kalandorok. A haditengerészetnek viszont olyan rossz híre volt, hogy önként csak az öngyilkosjelöltekre számíthattak. Az angol haditengerészetnél az a szokás járta, hogy háború esetén elfogták a kereskedelmi hajókat is, annak legénységét pedig besorozták. Ugyanakkor pedig a szárazföldön bevezették a kényszertoborzást. Aki pedig ellenkezett, azt megkorbácsolták, és ha nem "tért jobb belátásra", akkor mint lázadót kivégezték. Ha valahol kikötöttek, a tisztek nagyon ritkán engedték partra a legénységet, mert megszöktek volna. Akit kényszerrel soroztak be, az nem tudhatta, véget ér-e valaha a szolgálata, és ha igen, mikor. A szolgálati időre vonatkozóan ugyanis nem volt semmiféle szabály vagy törvény.

 Készülj velem az emelt töri érettségire!

 

Forrás: Nemere István: Híres hajók